Home > > Handhaving is slecht, behalve bij parkeren...

Handhaving is slecht, behalve bij parkeren...

Bezwaarschrift

Geachte dames, heren van de Parkeerdiensten,

Met enige regelmaat bezoek ik Amsterdam -vanuit midden Friesland- voor culturele doelen. Sinds vele jaren heb ik de gewoonte bij mijn bezoeken, die vrijwel altijd in het weekeinde zijn en meestal op zondag, te parkeren in Amsterdam Noord, vóór de Peugeot-Citroen Garage Jotham Gast. Waar ik ook wel eens reparaties aan mijn Peugeot liet doen.

Ik rijd -ook uit principe- vrijwel nooit met de auto de stad in, om zo bij te dragen dat de lucht in 020 niet verder vervuilt. Daarom parkeer ik in Noord met een vouwfietsje in de kofferbak, om per fiets naar de pont te rijden en verder naar mijn bestemming.

De vrije parkeerplekken buiten de blauwe zone, gesitueerd direct tegenover de garage, heb ik altijd als een voorziening voor het garagebedrijf gezien – op zaterdag zijn ze maar ten dele bezet en op zondag vrijwel altijd leeg, als ook alle andere bedrijven daar gesloten zijn.

Amsterdam heette mij bij mijn vorige bezoek niet welkom. Ja, er waren mij geruchten ter ore gekomen dat na de opening van de NZ metrolijn alle blauwe zones in Noord betaald parkeren zouden worden. Maar dat hoefde mijn gewoonten niet te veranderen, ik parkeerde immers buiten de blauwe zone op een bedrijventerrein op zondag. Door uw ''naheffing'' van euro 50,30 voor een paar uur argeloos parkeren op de plek waar ik dat al jaren deed voel ik mij onterecht ''bestraft''.

Aan mijn kenteken kan iedere ambtenaar zien dat ik een gast ben in Amsterdam die van verre komt: Peugeot Hylkema, Drachten-Heerenveen staat er op de platen. Het gastheerschap van de stad die ik nog altijd een warm hart toedraag zou beter gediend zijn geweest met het achterlaten van een waarschuwingsflyer: ''u bent het zich wellicht niet bewust geweest, maar let er voortaan op: óók hier is nu Betaald Parkeren ingevoerd''. Het is maar een suggestie die ik u aanreik, geheel kosteloos. Natuurlijk, ook staat het u geheel vrij om mijn betaling onder aftrek van het werkelijke parkeertarief terug te storten.

Met vriendelijke groet,

John Zwart, Friesland


vijf reacties op "Handhaving is slecht, behalve bij parkeren..."

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
Arbeidsintensievere, maar veel noodzakelijkere handhaving op allerlei andere gebieden blijft achterwege, puur vanwege het kostenplaatje en de kans op vervelende confrontaties/conflicten met de overtreders op die "andere gebieden"... vaak mensen uit de wat de moeilijkere milieus waarmee je geen ruzie wilt krijgen, zal ik maar zeggen. Dan is het natuurlijk veel makkelijker om vanuit een rijdend voertuig zonder enige menselijke maat, beoordeling of interactie letterlijk contactloos stilstaande voertuigen op een vrijwel verlaten industrieterrein in Noord te gaan scannen. Resultaat: een snelle, onophoudelijke geldstroom zonder conflicten. Wat wil een gemeente nog meer? Maar of dit nu de handhaving is die de mensen zo graag willen? Denk van niet.
JohnN
-2-  JohnN:
Jij zegt het, ik dacht het Milena. Maar ik blijf een heer en zoek geen ruzie of conflict. Ik reageer alleen met een suggestie, doe dat in de vorm van een ''bezwaarschrift'', de enige manier van communicatie die openstaat. Als Amsterdam nog de ''lieve stad'' is die Van der Laan in het vaandel voerde kreeg ik minstens een brief of telefoontje, ik was immers op kenteken onmiddellijk te vinden... maar tot nu toe niets (4 wk).
Overigens, op het bewuste terrein staan nog steeds geen ''herinneringsborden'' o.i.d. In de periode tussen het parkeren en de ontvangst van de ''naheffing'' moest ik er door een wandelaar uit de buurt (dank!) voor gewaarschuwd worden. Gelukkig bleef mij zo een tweede bon binnen 2 weken bespaard.
Arnoud
-3-  Arnoud:
Je hebt gelijk. Ik erger me ook aan het feit dat de parkeerhandhaving kennelijk meer prioriteit heeft dan de handhaving op andere gebieden. Er valt geld te halen. Aan de andere kant lees ik ook berichten dat zelfs de parkeerhandhaving onder de maat is en dat velen daarom het risico nemen helemaal niets te betalen. En ermee weg komen, vooral ook buitenlanders.
Ook ergerlijk is de dikwijls bureaucratische en zelfs autoritaire afhandeling.
JohnN
-4-  JohnN:
@Arnoud, ja laten we het maar weer wat breder trekken: Amsterdam - vooral de binnenstad - is een kolkende smeltpot van een veelheid aan problemen. Dat vereist een gecoördineerde aanpak, laten we het in jargon uitdrukken: een helicopter view. Maar wat we zien bij veel zaken is verkokering. Weer zo'n voorbeeld in het Parool: https://www.parool.nl/opinie/-tussenscho..
Maaike
-5-  Maaike:
Ook bij andere vormen van handhaving valt geld te halen. De opbrengst van een bestuurlijke boete die een handhaver kan opleggen gaat namelijk niet meer naar de rijkskas, maar die van de gemeente.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.