Leidt meer betalen voor parkeren tot minder verkeer?

Parkeren

Amsterdam wordt steeds drukker. De stad leefbaar en bereikbaar houden is een grote uitdaging. De auto legt teveel beslag op de schaarse ruimte in de stad. Daarover zijn vriend en het vijand het met elkaar eens. Het college wil Amsterdam autoluw maken en stelt daarom een verhoging van de parkeertarieven voor vooral bezoekers. Gaat dat werken? 

De gemeente wil bewoners en bezoekers stimuleren om op een andere manier binnen en naar de stad te reizen. Wie in Amsterdam wil parkeren, gaat vanaf april 2019 fors meer voor betalen. In het centrum kost een uur parkeren straks 7,50 euro, waar bezoekers nu nog 5 euro betalen. Een tariefstijding van 15% was afgesproken in het coalitie-akkoord. De verwachte extra opbrengsten investeert de gemeente in maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad te verbeteren. Dat is een goede zaak. Minder auto, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en schone lucht. Daar kan niemand tegen zijn.

Handhaving is slecht, behalve bij parkeren...

Bezwaarschrift Geachte dames, heren van de Parkeerdiensten, Met enige regelmaat bezoek ik Amsterdam -vanuit midden Friesland- voor culturele doelen. Sinds vele jaren heb ik de gewoonte bij mijn bezoeken, die vrijwel altijd in het weekeinde zijn en meestal op zondag, te parkeren in...

Faillissement geslaagd, patiënt overleden

Slotervaart Ziekenhuis - Foto: Arnoud Hugo Ik maak mij even kwaad. Het faillissement van het Slotervaart Ziekenhuis kwam voor Amsterdam (en ver daarbuiten) als een donderslag bij heldere hemel. Van de ene op de andere dag was het ziekenhuis er niet meer. Personeel ontslagen, patiënten voor 15.00 uur overgeplaatst naar elders,...

Weg uit de jungle

Afgelopen voorjaar vertrokken wij uit de jungle, zoals de Gemeentelijke Ombudsman onze buurt noemt. Wij verkochten ons huis met pijn in het hart. Ondanks de mooie plannen voor de autoluwe binnenstad werd de buurt langzaam het domein van agressieve straatdealers, opdringerige fietstaxi’s,...

Bierfiets op de Cruquiuskade

Rob Zwetsloot Ik wist niet wat ik zag. Was het een fata morgana? Een luchtspiegeling? Een slechte droom. Nee, het was de keiharde realiteit. De bierfiets, door zovelen verfoeid, die op de Cruquiuskade langs de supermarkt en het Funenpark zigzagt. De bierfiets, vol met Brexit girls,  dronken vrouwen uit...

Druk, drukker, drukst. Wen er maar aan

Amsterdam is druk en wordt nog veel drukker: in 2030 zullen 32 miljoen bezoekers naar de stad komen, is de verwachting. Parool vroeg zich af : Past dat? Waar laat je al die mensen? Het is dan elke week Koningsdag of Pride in Amsterdam. Natuurlijk past dat. Zet een paar drukte-experts bij...

Amsterdam op slot voor zware vrachtwagens?

Laden en lossen Amsterdam maaakt zich zorgen over bruggen en kademuren die het niet meer houden. De onderhouds- en renovatiekosten van de infrastructuur lopend gierend uit de klauwen onder al het zware verkeer van vrachtwagens, trams, bussen en touringcars. Amsterdam heeft plannen om de binnenstad af te...

Een dooie boel, dat zou het beste zijn

Al tijdens de vorige termijn van het Amsterdamse stadsbestuur begon ik me gaandeweg af te vragen: is deze coalitie wel opgewassen tegen de sprinkhanenplaag van graaiers, profiteurs en speculanten die bezit heeft genomen van de stad? Feitelijk heeft men het onheil in het verleden heel onnozel...

Metoo slaat weer een klauw uit

Katarina Frostenson - Foto: Wikipedia Metoo beheerst de westerse wereld, met regelmaat slaat zij haar klauwen uit. Vaak te laat maar onbetwist terecht, echter in al dit wild geraas vallen er ook onbedoelde slachtoffers. Nu is dat de Nobelprijs voor de Literatuur 2018, waarvan de snippers over ons neerdalen. De Nobelprijzen zijn...